improvisació, soroll i nous sons

CRÒNICA (((GARGALL))) I VALORACIÓ 2011











Després de quatre dies intensos i tot un mes de programació, es tanca el què ha estat per tercer any i cinquena edició el Festival d’improvisacions, sorolls i nous sons (((gargall))) de Manresa.


Dijous 24, amb una gran resposta de públic, va ser la nit dedicada a les bandes més properes de sonoritats dub i electròniques.


El divendres, el festival es va desplaçar a la sala Stroika, on E-BASTARS (Manresa), la PHAZE (França) i MENEO (Guatemala) van oferir-nos una vetllada eufòrica, variada i molt rítmica. El grup de Nantes, La PHAZE, que actualment es troba de gira per Catalunya i Espanya, va fer vibrar les parets de l’Stroika amb amb una potent mescla de drum’n’bass, jungle i ragga jamaicà. Un grup elegant, de llarga trajectòria en els escenaris, combatiu i explosiu, que amb aquest únic concert a la comarca, presentava el seu cinquè àlbum.


Dissabte tarda vam tenir la jornada més teòrica del festival amb les xerrades de diferents col·lectius afins a la música i a la seva creació, a la seva difusió. Els col·lectius invitats van ser Arto Artian, Bide Huts, Kafe eta Galletak i Freesound Project. L’encontre va durar més de tres hores i van despertar l’interès i la participació dels assistents, especialment músics i gestors culturals de les nostres comarques. La nit de dissabte va ser el torn dels col·lectius 8 bits i les consoles, representat sota el paraigües Low Toy i que aplega a DISTORTLED BOX i LAUTSTARKE. El concert es va dividir en dues parts, una primera més experimental i d’ambient, i la segona més adreçada als ritmes ballables amb reminiscències de post-rave. Totes les bandes es van acompanyar d’uns audiovisuals de gran qualitat, que anaven des de la introspecció de textures com el ferro, les gelatines i la llana, fins a les imatges més coloristes i de gran moviment fets amb els gràfics dels jocs de les mateixes consoles, mesclats i processats en directe.


El diumenge es va caracteritzar per la diversificació de propostes. El tret de sortida el van protagonitzar la Banda d’improvisadors de Manresa i el Cineclub. Músics provinents de grups com Plouen, Boggie dreams i Grip van posar música en directe als curts irònics i d’animació de l’americà Bill Plympton. Una vegada finalitzat els sis curts, va ser el torn del grup de canàries GAF I LA ESTRELLA DE LA MUERTE que realment va posar-se el públic a la butxaca, des de la primera nota. Els seus sis components van presentar una proposta que es podia encabir dins del jazz, passant per la batedora d’un rock sense bases i afegint part de soroll i experimentació. El seu format net i melòdic va connectar molt fàcilment amb els assistents, els quals van agrair la proposta. Va tancar la vesprada de l’espai del conservatori els encaputxats DEPRESSURE, amb la proposta radical sota el missatge Crafty Killer Techno. La impactant posada en escena, la qualitat musical i el fet de que el projecte es realitzés a una hora poc habitual al nostre país, va posar a debat del per què no entendre la música electrònica fora dels horaris nocturns i de vegades massa lúdics i festius.


(((gargall))) fa una valoració molt positiva de la programació de més de trenta actuacions musicals que han tingut lloc durant el mes de març. Unes propostes de vegades exclusives i dirigides a un públic minoritari, però cada vegada més despert i amb més criteri d’opinió. Així mateix l’organització agraeix públicament la feina feta dels col·laboradors i persones que han participat desinteressadament, com els alumnes i professors de l’Escola d’Art del Berguedà, els quals n’han fet un seguiment fotogràfic de tots els esdeveniments, així com també als mitjans de comunicació, músics i públic assistent.


fotos Escola d’Art del Berguedà (per ordre de col·locació):


fotògraf: Marta Pujol grup: St Ignatius Conspiracy Dub


fotògraf: Sílvia Massana grup: Meneo


fotògraf: Jordi Bertran grup: Distortled box


fotògraf: Carla Font grup: Josmar

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada